Var hittar jag 50 talskläder?

Onsdag  2008-07-23

Igår kvälll var det riktigt jobbigt. Jag hade jättesvårt att slappna av och somna.
Idag känns det bättre. Helt okej. Har inte heller drömt några knepiga drömmar om bröllop som blir helt fel.

Många har problem att hitta 50 talskläder säger dom...
Jag är förvånad för jag hittar så mycket över allt som jag vill ha!
En blus med korta ärmar finns i varje affär och vida kjolar har jag sett i dom flesta med.

   

   

 



Alla dom här topparna hittade jag på HM shop online nyss.
Jag vill ha dom allihop. Den vita, längst ut till höger på rad två har jag redan.

Till detta kan man man ha en vid kjol. Den rutiga kjolen jag köpte på Gina Tricot är ju väldigt 50´s. En liknande fast svart fanns på Lindex. På HM har jag sett flera olika.



Kjol köpt på Gina Tricot och blus från HM.



Den här kjolen köpte jag second hand och den räkte ner till fotknölarna. Jag klippte helt enkelt bara av den till mina knän och sydde upp den. Breda skärp finns på Tradera, second hand... (hos mina syskons mamma... ;)
Toppen är från HM.

 
50 talsinspererad prickig klänning från HM.



Lila balklänning köpt second hand. Också denna var lång ner till anklarna. Jag klippte av en bit och sydde upp. Skärpet är köpt på Tradera. Finns liknande på HM att köpa har jag sett.
När jag köper second hand köper jag ofta "projekt" som jag redan i affären tänker att jag ska sy om. 



Här har jag köpt en 80 talskjol på Tradera med en stor volang som jag bara sprättade bort. Behövde inte enns sy.

70 tals klänningar finns i mängder. Ofta är dom långa. Då är det bara att sy upp. Ibland är det spaciga stora ärmar till. Det är inte heller några problem. Bara att klippa av med och sy upp.


På den här klippte jag av den fladdriga delen på ärmen. Sedan sydde jag bara raksöm ihop ärmen så att de blev en halvärm på klänningen istället.

Underkjol är en annan femma. Min har jag köpt på Tradera. Det var en squaredance underkjol som var jättestor. Jag klippte av ett lager och tänker göra en till underkjol av den avklippta delen.
Jag tycker dock inte att man behöver ha underkjol till. Det kan vara lika snyggt utan.

Hoppas att jag har gett er lite insperation...
Kolla även in mitt andra inlägg om 50 talskläder
här och inlägg om 50 tal för herrar här.

När du söker på Tradera är det klokt att använda olika sökord som är liknande. Jag böjer ett ord flera gånger. Exempel: 50´s, 50 tal, 50 talet, 50 tals...
Sök också på Rockabilly, babydoll, vintage, pinup, pin up (med mellanrum) bal

I dom flesta inläggen har jag bilder på mej själv och beskrivning på vad jag har på mej. Oftast klär jag mej 50 talsinspererat.
Ni kan också spana in pinup bilderna i slutet på varje inlägg och få lite insperation.

Vi syns den 2 augusti.
Vad ni har på er kommer i andra hand. Prioritet nummer ett är partyhumör...
Huvudsaken är att vi ska ha jävligt kul!

Love K


What shall I wear...???

Kommentarer
Postat av: Maria

Du är utmanad!

http://mijamaria.blogg.se/2008/july/utmanad.html

2008-07-23 @ 20:44:13
URL: http://mijamaria.blogg.se/
Postat av: heidi

jag tänkte fråga om jag kan låna en underkjol av dig att ha på bröllopet?

2008-07-24 @ 11:43:24
URL: http://bedroomdancing.blogg.se/
Postat av: nina

Hej! Har suttitoch småläst din blogg lite nu under ett par dagar och den e helt underbar, jättefina bilder osv. =) Jag har för ett tag sen upptäckt det underbara 50-talet, så nu när min sambo och jag ska gifta oss så har vi bestämt oss för att ha detta som tema! Jag undra om du kanske hade några bra tips och ideér? Musik, kläder, smink och hår är redan ordnat men d e maten som d hänger på och dukning och arrangemang i lokalen... Har total idétorka! Tack på förhand! / Nina

2009-03-06 @ 16:00:35
Postat av: 50 tals kläder

Vad fina kläder! Själv inspireras jag av allt som har med 50-tal, 60-tal, 70-tal och 80-tal att göra!

2010-08-17 @ 08:30:04
URL: http://xn--50talsklder-s8a.se
Postat av: Madeleine

Nice sida! Hur länge har du haft din sida?

2012-03-18 @ 19:23:02
URL: http://hemförsäkringidag.se
Postat av: Jojjens

Hej! Ibland glömmer man dom lätta vägarna! jag tycker själv att HM har förvånande mycket rockabilly kläder i sitt sortiment. Det behöver inte alltid vara dyrt!

Svar: Ja precis! :) Och Lindex har väl också fått en hel del 50 tals inspirerat på sistone? Ska bara gå ner mina kilon - IGEN - så kan jag leka med kläder igen! :)
kattitingeling

2013-08-17 @ 23:17:05
URL: http://www.xn--50talsklder-s8a.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback