2008-07-27

Söndag

Oj oj... Nu e vi trötta allihop...
Idag har det varit en händelserik dag.
Den började med att vi blev väckt av min vän Jussi klockan nio. Vi hade bestämt att åka till Anten och ta ett gammalt tåg därifrån till Gräfsnäs.
Läs mer på:
Anten-Gräfsnäs

Anten - Gräfsnäs Järnväg -AGJ- är ett 12 km långt och mestadels bara 891 mm brett levande museum som drivs av en ideell förening. Verksamheten sköts av föreningens medlemmar som på sin fritid gör det möjligt för dagens människor att uppleva gårdagens teknik och vardag.  Tågen utgår från Anten (1 mil NV Alingsås) där stationen återställts till 1930-tals utförande. Loket är ett riktigt ånglok och det finns vagnar med grindar, träbänkar och gasljus.

Fantastiskt roligt.
Vad som också var kul var att det var massa folk med på tåget som var utklädda i gamla kläder.




Till vänster Jussis son Mika, Jussi bakom Sofia


Vackra syster


Underbara äkta man (...snart)


Sara är världens vackraste unge... :)





Framme i Gräfsnäs gick vi ner till en jättefin sandstrand. Där fanns även restaurang och kiosk.
Sandstranden ligger nedanför Ruinen av Gräfsnääs slott.
Mycket vackert.



Det finns en spännande historia om slottet. Bland annat finns det en myt om att någon la en förbannelse över slottet att det skulle brinna tre gånger med hundra års mellanruim och tydligen har det också gjort det 1634, 1734 och slutligen 1834. Mer om det kan du läsa om här.


Badbrudar

Jag har badat med pärlhalsband! Hello... vadå snurrig??

Vi åkte tillbaka med en räslsbuss som var från 50 talet.
Det var inte detsamma som det gamla ånglokståget men Chris blev mer imponerad av den än av den första. "Ja, man kunde ju känna och höra hur den växlade - helt fashinerande" förklarade han... Jasså, kunde man det? Tänkte jag men höll bara med... :D


På väg hem.

När vi kom hem tog vi en sväng till Rusta och köpte ett partytält som vi ska resa upp utanför festlokalen på bröllopsfesten.
Vi köpte även en fläkt för det är ju så förbannat varmt!
Jag hittade också talrikar med cupcakes på och rosa servetter! Perfeckt. Kostade bara nån tjuga. :)



Sen gjorde vi lite mat ganska snabbt och så åkte jag och Sara och Chris till Kungälv för att hämta en dockvagn som vi hittade på blocket. För 200 rikstaler blev den Saras. Hon var överlycklig.




Utanför tog jag den här bilden som fick nån konstig solljuseffekt.
Jag döpte bilden till "skänk från ovan"

Nu är mina kära små töser hemma hos sin pappa och jag ska vara barnfri i 2 veckor. Får sätta igång på allvar med det som jag har kvar att göra...
Sara ringde precis och var ledsen. Hon saknade oss... :( Det känns ju lite tråkigt...
Är rätt trött nu...
Ska nog glo på TV eller nått...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback