2009-09-17


Torsdag


Pappa bor i Oulunkylä - lite utanför Helsinki

Helsinki är vackert.
Jag är så himla trött bara och får ont i magen när jag har gått för länge.
Staden är jättestor och det finns massor att titta på.
Idag var vi på turistinformationen och köpte ett tvådagars turistkort som man får åka på hit och dit och även gå in på museer och sevärdigheter.
Vi gick förbi presidentpalatset och kikade på en maffig kyrka.





Sedan var vi i saluhallen och fikade och kollade på alla båtar utanför.


Saluhallen

Pappa bjöd oss - eller Chris på öl på en restaurang som kallas Kapelli


Kapelli





Inne i Kapelli




Min fina pappa

Sedan åkte vi hem till pappa och gjorde mat.
Jag gjorde stekt kyckling, ris och tzatsiki. Å va gott. Pappa hade köpt nån hemsk svart korv som var från Tammerfors och det såg så jäkla äckligt ut så jag höll på att kräkas. :D
Chris smakade på det men det var tydligen ingen hit alls.
Efter maten blev det jordgubbsglass och kaffe och så kikade vi på gamlla superåtta filmer.
Jag ett år... :) Alltid på språng och alltid naken. Jag gillade tydligen inte kläder när jag var liten... :)

Imorron blir det sightseeing med buss en och en halv timmes tur.
Bussen går kl. elva och sedan ska vi åka och kika på kyrkan i berget. Vad den nu kallades... :)
På lördag ska vi se Suomenlinna. Heter det Sveaborg på svenska?

Nu e det sova dax.

Ha det fantastiskt!


Kommentarer
Postat av: Soili

Mustaamakkaraa... mums :)

2009-09-18 @ 09:44:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback