2009-09-18

Fredag

Idag började dagen med guidad busstur från salutorget. Vi åkte runt med bussen och fick guidning på önskat språk i hörlurar. Jättekäckt.



Det som irriterade mej var en tysk kärring bakom som gapa i telefonen med nån väninna när guiden precis hade sagt till att man skulle stänga av telefonerna!
Nått som är konstigt också är att man väljer att ta med småbarn på guidad två timmes tur... Why??? Jätteroligt för en ett och två åring... :S

Vi fick iallafall se den vackra tempelkyrkan. Helt otrolig byggnad. En kyrka byggd inne i berget.
Se
här.







Sedan åkte vi förbi Sibeliusparken och där det stod en stor skulptur som var jättehäftig.









Sibeliusparken fick sitt nuvarande namn år 1945 till den store tonsättaren Jean Sibelius 80-årsdag. Sibeliusmonumentet av skulptrisen Eila Hiltunen är ett av de mest besökta turistmålen i Helsingfors.

När turen var över åkte vi runt med spårvagn och kikade på staden en gång till.



Vi hoppade av vid Olympiastadion och åkte upp i utkikstornet och kikade på hela Helsinki.





Efter det tog vi en tur och kikade på Domkyrkan.











Domkyrkan är maffig som attan men inuti var den inte lika imponerande. Vackert var det iallafall.

Sedan bestämde vi oss för att åka hem men vi tog en tur in på konstmuseet och tittade på Picassos utställning.
Jag e fruktansvärt okulturell tror jag för jag kände bara... men hallå?? Varenda tavla kunde vem som hellst göra bättre... Fy va fula. "Gitarr och klarinett" stod det på en och det var bara massa kladd... Alla målningarna har skeva ansikten, det kännetecknar herr Picasso och så hade dom cylinderformade snoppar och skrevar uppe i magen. Jag tycker inte det är fint helt enkel, tycker varenda tavla var skitful - så ni får kalla mej okulturell.

Det värsta var att YLE-tv kom fram och började interjuva mej. Jag hoppas verkligen att dom inte sänder det i tv! Hahah, hoppas dom väljer nån annan.
Han frågade vad jag får för känslor när jag tittar på tavlorna och då sa jag att jag tyckte herr Picasso verkar sorglig. :D Hahaha!



Därefter åkte vi i allafall hem och jag somnade nästan på tåget.
Imorron blir det sveaborg men nu blir det MAAAAAAAAAAAAT!
Jag e trött och hungrig konstant.
Give me food and a pillow.

Ha det bra.

Kram K


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback