Förlåtelse

Jag drar ibland upp mobbingen som jag blev utsatt för på min föredetta arbetsplats.
Jag vill att alla ska veta att jag har förlåtit och gått vidare.
Att förlåta är viktigt för DIN skull.

Varför förlåta?

Om jag kan förlåta någon som gjort mej illa blir jag fri.
Det är naturligt att känna sej sårad och arg och kränkt men om man inte släpper det så blir man bitter.
Bitterhet binder en människa och gör dej låst.
Du använder din energi till att tycka synd om dej själv och har svårt att tänka på andra saker.
Du är inte fri.

Ett val

Att förlåta är ett val.
Ibland kan man vara så arg och låst att det är svårt att förlåta - det känns som att det inte går men egentligen handlar det om att man inte vill förlåta.
Man tycker att man har rätt att tycka synd om sig själv och att skuldbelägga den andre och man njuter av det också.
Självklart har man rätt att vara besviken och ledsen, det är naturligt, men om du vill bli fri så förlåt, släpp och gå vidare - för DIN skull.
Du behöver inte bli bästa kompis med den som gjort dej ledsen, du behöver aldrig mer umgås med den personen, inte prata med - och inte ens titta åt den personens håll.

Oftast kan man förlåta efter att den som gjort en illa ångrar det hon eller han gjort mot dej.
I fall där dom som gjort dej illa inte känner någon ånger eller inte ens tycker att dom gjort något fel kan det vara väldigt svårt att förlåta.

Lösning är likgiltighet, att man suddar ut personen ur sitt liv.

Då tänker och agerar man inte längre utifrån en vilja att skada eller hämnas, utan utifrån sin egen självrespekt.

Detta är vad jag försöker göra: Känna likgiltighet över dom som mobbade mej på mitt fd. jobb.
För dom som gjorde mej illa tycker inte att de har gjort någonting fel alls. Tvärt om var det jag som gjorde massa fel enligt dom.

Jag kan faktiskt till och med känna kärlek och empati för dessa människor idag. Nu är jag alldeles uppriktig.
Jag tycker synd om dom för att de är så vilsna och svaga och för att de inte vågar stå emot när en auktoritär person leder på ett destruktivt sätt.
Jag önskar ofta att de ska få känna sann riktig kärlek och bli helade i sina hjärtan.
Jag önskar dom också bättre självkänsla och jag kommer aldrig att sluta tro på att kärleken övervinner allt.

Jag är så tacksam över mitt liv idag och den utvecklignen som jag har fått gå igenom.
Jag är så innerligt tacksam för alla fantastiska människor jag har äran att träffa i mitt liv.
Jag är välsignad med SÅ mycket kärlek, vänskap och människor som bryr sej om mej på riktigt.
Därför tror jag att det som hänt är mej mer och mer likgiltigt ju längre tiden går.
Det bekommer mej inte alls lika mycket.

Däremot ska man inte sluta prata om det som någon gjort mot dej - för jag tror att det kan hjälpa andra som går igenom samma sak.
Att bli tystad är inte desamma som att förlåta.
Att släppa och gå vidare är att förlåta.


Kommentarer
Postat av: Martina

Wow, vad bra. Håller verkligen med dig och vilken fantastisk människa du är!

Postat av: marjo-riitta

Jag är så stålt för dig och lycklig för din nyvarande liv! KRAM min KÄRA kusin

2010-11-06 @ 19:24:30
Postat av: Marie Eriksson Ånge

Tack Kattis för ditt fantastiska inlägg.

Du är en stor människa i mina ögon.. att förlåta är inte alltid så lätt, men ack så mycket bättre val än att bära med sig bitterheten. Jag har själv blivit utsatt för samma sak så jag VET... Mycket lättare att gå vidare nu.

Tusen kramar

din systerkollega

2010-11-17 @ 12:22:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback