Jahapp... Så här är det:

...att jag på loppisen försökte först MMS:a min stora dotter med en bild och fråga om hon gillade den där väskan och sedan ringa henne och fråga om hon fick bilden.
Men det gick inte så bra. Antar att det var väldigt dålig täckning där inne i Östhjälpens lokaler.
När jag kommit ut ville det fortfarande inte va nån bra täckning, den hade liksom hängt sej på nått sätt... så... lilla jag bestämmer mej för att starta om den. En iPhone e ju som en liten PC så man får ju starta om den ibland.
Och det gör jag...
Och när den är på igen så vill den ha min SIM kod.
Jaha??? Que?
Den kan ju inte jag...



bild Google

Väl hemma rotar jag efter paprerna med PUK och SIM kod.
Efter en stund kommer jag på att jag lagt dom i högen som min revisor fick sist så med andra ord har hon dom! Why??? Hur tänkte jag då? Vad ska hon med dom till???
Mailar henne både på Facebook och på hennes riktiga mailadress men jag får ju såklart inget svar så snabbt som jag vill... typ direkt... så jag går in på Telenors hemsida.
För där kan man nämligen chatta med en i kundtjänst live.

Katti: "Kan man hitta sitt SIM lås kod någon annan stans än i paprerna som jag fick när jag köpte telefonen"
Kundservice (Pontus): "Hej Katti, pinkoden är personlig så den har inte vi hos oss."
Katti: "okej... mins inte att jag har valt nån pinkod."
Katti: "Kan man ringa till en telefon om SIM koden e låst?"
Kundservice (Pontus): "Den personen som ringer dig kommer att kopplas till din telefonsvarare."
Katti: "ja jag märkte det... så dumt. Jaja, jag får försöka få tag i min revisor på nått sätt... Maila henne eller nått och hoppas på snabbt svar. Hur gör man för att ändra sin SIM kod?"
Kundservice (Pontus): "Du kan få din PUK-kod (slå in fel pin-kod 3 gånger för att sedan slå in puk-koden och därefter välja en ny pin.) på följande sätt:
1) Logga in på Mina sidor. (Om du ej har ett konto är det inte möjligt att registrera ett utan en aktiv telefon.)
2) Om du har en faktura i närheten kan du hitta puk-koden på baksidan uppe i högra hörnet (med e-faktura är det sida 2 på din faktura-pdf).
3) Faxa in en skriftlig begäran till oss på 0455-331 222 . Ange mobilnummer det gäller, hur du vill få din PUK-kod och din underskrift.
4) Vi kan skicka PUK-koden till dig per post. Den skickas då till den adress som vi har registrerad. Detta tar ca 2-3 arbetsdagar.
Då PUK-koden är en säkerhetskod har vi ej möjlighet att maila den eller ge dig den direkt över chatten/telefon.

Katti: "okej. Tack för hjälpen. Får jag inte tag i min revisor så hör jag av mej igen."
Kundservice (Pontus): "Skulle det dyka upp några fler frågetecken är du välkommen att höra av dig igen. Ha en trevlig kväll."
Katti: "detsamma"
Katti: "hejdå"

Sessionen avslutad



bild Google

 Får helt enkelt vänta tills Chris e hemma så kan jag låna hans telefon och ringa min revisor.
Två timmar kvar tills han slutar...

Lägger mej bredvid Eskil som sover i sängen och spelar lite Wordfeud.
Det ringer på dörren och Sara öppnar, det e ju hennes vänner ändå så jag reser mej inte.
"Mammmaaa! Det e nån ventilations bla bla bla..."
Å nej! Dom skulle ju byta filter idag! :S Det hade ju jag förträngt! :( Här ser ut som hej kom och hjälp mej men kliv du över alla dojorna där nere och kom in. Ursäkta mej men jag hade glömt att du skulle komma, annars hade jag diskat! Hehe... :S Pinsamt.
Ventilationskillen var supertrevlig så jag glömde bort att skämmas efter en stund och sen var klockan dax att hämta gubben.

På väg hem ringer vi min revisor.
Ja, jag kan kolla på det imorgon, för jag e bortrest och kommer inte hem förrens imorgon! :S
Å nej.



Okej, vi handlar och efter det åker vi hem och rotar efter paprerna men jag vet ju att jag la det i högen till revisorn... Hittar den senaste räkningen och på baksidan av den står ju pukkoden! Yes!
Vi testar... men det e ju PUK koden till min gamla telefonen. Räkningen är från december och i januari fick jag min nya telefon! Meeeeh!!!!
Försöker gå in på nått som heter Mina Sidor, för där finns all min info! Men för att den ska aktivers behöver jag en SMSkod - och den skickas till min telefon!! Som inte går att använda - för den e LÅST! :S Ååååhhh.

Vi ringer telenor igen:

Katti: "Hej, jag undrar hur jag skall göra för att låsa upp min telefon. Jag vet att ni inte får lämna ut via telefon eller mail, men finns det möjlighet att använda sig av ex. min mans telefon för att kunna logga in på Mina sidor som jag nu skapat men inte kan ta emot SMS då telefonen som sagt inte är online. Jag heter Katti Enberg, har ......... och har personnummer ........ Min gubbe heter Christer Enberg, har ....... och har personnummer ......... Är det något vi kan lösa?

Kundservice (Caroline M): "Hej Katti. Är det PUK-koden du behöver?"
Katti: "Ja det stämmer. Har en räkning från före jul då jag hade min gamla telefon. Den PUK-koden fungerar inte då jag fått nytt SIM till min nya lur som jag skaffade efter senaste räkning. Den gamla PUK-koden ........ och den funkar inte."
Kundservice (Caroline M): "Okej, om du inte kommer åt Mina Sidor eller har PUK-koden på faktura så är det via brev vi skickar ut PUK-koden."
Katti: "Tänkte att jag kunde gå in på Mina sidor, men när jag registrerade mej där skulle jag få en engångskod. Kan jag inte få den till min mans telefon?"
Kundservice (Caroline M): "Nej, det går dessvärre inte. Engångskoden skickas bara till det numret man försöker registrera."
Katti: "fax då?"
Kundservice (Caroline M): "Du kan faxa in en begäran om att du vill få ut PUK-koden till 0455-33 12 79. Den ska innehålla ditt namn, personnummer, telefonnumret det gäller, din underskrift samt hur du vill få din PUK-kod skickad (t.ex. mail)."
Kundservice (Caroline M): "Skulle det dyka upp några fler frågetecken är du välkommen att höra av dig igen. Ha en trevlig kväll."

Såååå.... vi drar iväg tillbaka till min mans jobb för därifrån kan han faxa.
Jag får inte komma in på hans jobb så jag och Eskil väntar utanför i bilen och det enda jag kan göra med min iPhone är spela Angry Birds... alltid nått.
Sen kommer min gubbe ut, då har han skrivit ut det jag ville ha faxat och detta måste underskrivas. Så då gör jag det och han drar iväg igen upp till sitt jobb.

Efter en stund kommer han tillbaka.
Det gick inte!!! :D Hahah! Du skojar! FEL FEL FEL står det på utskriften.
Vi ringer till telenor igen... Blablabla... berättar hela historien, det går inte att faxa.
Nemen säger trevliga killen, här ska ni få ett annat faxnummer som går direkt till mej, faxa mej så skickar jag din PUK kod direkt, jag jobbar en halvtimme till.



Okej, min fina, fantastiska, underbara, TÅLMODIGA man rantar upp igen poch faxar det nya numret.
Funkar inte heller! :(((((
Nu vill jag bara gråta snart!
Vi ringer väl igen då... Finns det inget annat sätt? Kan jag inte scanna av faxet och maila det till er som en bifogad fil? Det finns ju underskrift på det.
Nej det går tyvärr inte.
Nehepp... Jag får väl erkänna mej segrad helt enkelt! Jag ger upp och vi åker hem.
Imorgon får jag gå till telenorbutiken med min faxlapp som dom kan faxa från butiken, det var förslaget jag fick, så dom öppnar tio och då får jag åka dit.

Korv med bröd blir det till kvällsmat och hela familjen verkar helt slut.
Alla somnar som stockar en efter en och jag går ut i vardagsrummet för att påbörja detta korta inlägg och loggar in på min gmail eftersom jag såg vid ett tillfälle att dom skickade hela chatthistoriken från telenor till mej på mailen.

Då har jag fått mail med PUKkoden!!! Faxet har kommit fram trotts allt! Jeeeej!!! :D
Nu vill jag gråta av lycka!


Men hur gör man nu... Ni vet ju hur tekniska JAG e! Bara att jag har en sån här iFåne e ju bara helt amazing bara det! Att behöva kunna detta med PUKkoder och allt vad det innebär det e väl bara allt för mycket begärt???
Tar med mej telefon och laptop med mail och sextioåtta sladdar till sovrummet där min kära make sover.
Snälla älskling. Har du inte lust att hjälpa mej snabbt? Imorgon ska han jobba och han åker redan vid fem. Jag vet också att det går väldigt snabbt men jag vågar inte göra det själv... Haren jag.
Han fattar ingenting... Vaff?? Brööl, mfhee? säger han och ser helt frånvarande ut. Sen säger han nått... jag vet inte riktigt vad men han förklarar och skakar på huvudet. "Jag förstår ingenting" säger han också.

Ne... det e tydligt... Det blir ingen hjälp där.
Jag tar tag i det själv helt enkelt och skriver i PUKkoden.
Skriv in din nya kod, står det.
Jag hittar på en kod.
Bekräfta den nya koden. Och det gör jag.
Ny kod godkänd.

Jag kom in!
Halleluja! Kan ni förstå???

Pling, plin, pling! Massa SMS ramlar in...

Jeej!
 
Shit vilken dag!

... och nu dör snrt den här laptopen. Behöver ström! Akut!
Jeah... Älskar teknik! :oO



alla bilder från Google


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback