Förändring

När jag började skriva den här bloggen hade jag redan gått igenom en stor förändring av mej själv.
Det tog minst tio år att bli "hel".
Tio år av terapi, arbete med sej själv, läsande av olika böcker om självhjälp, psykologi och healing.
Jag jobbade stenhårt med att förstå mej själv, mina tankar och mitt beteendemönster och med att aktivt försöka förändra den.
Man är van att rulla i samma hjulspår och att försöka ta sej upp ur spåren och börja skapa nya spår är svårt. Man rullar lätt ner i dom gamla djupa spåren igen.
Det är ett svårt, skrämmande och jobbigt arbete. Men det är värt det.

Lugnet som jag skrev om i ett annat inlägg kom till mej när jag blev klar med mej själv. 
Eller klar och klar... Det blir man väl kanske aldrig, livet är en pågående process.
Fortfarande idag kan jag hamna tillbaka i rastlösheten och oharmoniska sinnesstämningar då jag är stressad och ur balans, det är väl bara mänskligt men över lag är jag väldigt mycket mer lugn idag.


När man är uppe i varv, stressar och springer tänker man inte klart. Där, i det sinnesståndet slipper man tänka och fundera och bara ångar på.
I lugnet kommer tankarna och reflektioner, därför vill jag gärna lära mina barn att ta det lugnt, att lära sej stressa ner och ha riktigt jäkla skittråkigt.
För jag tror, av egen erfarenhet att kreativiteten och problemlösning föds där. Ur lugnet.

Nu för tiden har jag väldigt ofta jävligt skittråkigt själv.
Och det har varit så himla jobbigt! Som jag skrivit innan så känner jag mej understimulerad och uttråkad av att gå hemma och att jag skulle vilja komma ut ett par dagar i veckan.
Men nu inser jag att det är stressen som har talat.
Jag har varit rätt stressad dom sista åren med Eskil som var liten samtidigt som jag var gravid och sjukskriven under Astors graviditet. Sen har det varit mycket med både Sara och Sofia och även annat.


Att det har varit så jobbigt att va hemma har nog handlat mycket om att jag inte kunnat stressa ner. Nu är jag inte längre lika stressad och tankarna och reflektionerna börjar komma till mej.
Äntligen. Nu kanske jag kan hitta harmonin igen.

Jag har i alla fall kommit en bit på vägen.
Jag har börjat tänka mycket på min hälsa, äta nyttigt och riktigt, börjat träna upp kroppen och försöka sova mer.
Jag har köpt mycket kläder för att känna mej fin och förlängt håret. Tar man hand om det yttre så mår man också bättre inne.


Saker som jag tänkte ta tag i framöver:

* Börja läsa om hälsa och healing igen
* Börja träna yoga
* Gå en kvällskurs (i vad vet jag inte än)
* Börja träna på ett riktigt gym, ska bara lära mej rätt teknik och bygga upp musklerna på sjukgymnastiken först
* Fixa snygga naglar - antingen egna eller fejk 
 * Lära mej att gå och lägga mej tidigare
* Sprida lite mer kärlek

 
Love! 

(Alla bilder Google)

Kommentarer
Postat av: Maria

Låter som du hittar dig mer och mer. Det är ju inte lätt att vara hemma och mest umgås med småbarn! Tycker att man kan se förändringen i din blogg så du är verkligen på gång :)

Jag hade ju sökt några jobb nyss men när jag fick veta att de inte ville ha mig blev jag lättad. Har insett att jag vill vara hemma med Love så länge det är möjligt. Det gäller att kunna pusta ut och slappna av, som du skrev :)

Ha en bra dag!

Svar: Va? Sicka tokstollar! Dom förstår inte vad dom går miste om! Men allt har en mening tror jag. Nått annat mycket bättre kommer så småningom att komma i din väg istället! Du ska få se. :)
kattitingeling


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback