Rutiner

Jag tycker så klart att det är jättemysigt när Chris är hemma och skönt för då får man hjälp men samtidigt blir allt ställt på sniskan. Alla våra rutiner blir helt annorlunda och man märker på Eskil att han har lite svårt att ställa om sej.
När Chris väl åker och jobbar så är Eskil jättetrött!
Idag har han varit helt slut och han orkade knappt vara vaken på kvällen fast han sov middag i nästan tre timmar.

Så här ser våra rutiner ut:
Astor brukar vakna runt fem- sex och äta och sen somnar han om.
Eskil vaknar i regel halv sju nu mera så jag brukar få lite halvdan sömn från halv sex- sex när Astor ätit färdigt tills det är dags att gå upp till Eskil.
Då går vi upp och sätter oss i soffan, myser och kollar på Nyhetsmorgon. Eskil vill hellre leka med bilar så han hämtar den efter andra och fyller hela vardagsrumsbordet med dom...


...eller så vill han titta på tåg på youtube på min lilla laptop.


Vid sju, halv åtta vaknar Sara och Sofia och då äter vi frukost tillsammans allihop, om inte nån av dom stora tjejerna har sovmorgon för då vill dom oftast sova i stället. (Hade jag oxå gjort!)
Astor vaknar också då, eller så fortsätter han att sova. Men vårt sovrum ligger vägg i vägg med köket så när vi äter frukost så hör han ju allt och brukar vakna av det.

Astors underbara giraffpåslakan och örngott från Marimekko.

Efter frukosten ser vi lite mer på tv och säger hej då till tjejerna när dom ska till skolan. 
Ska vi till öppna förskolan så klär vi på oss och åker iväg, annars så tar vi det lugnt och jag dricker kaffe medan Eskil leker.
Vid tio, halv elva drar vi ut och leker här i  området eller tar en promenad och kollar på bilarna, hoppar i vattenpölarna eller upptäcker nått spännande.


Sen e det dags att gå in och vi äter lite lunch. På öppna förskolan äter vi lunch där, jag brukar ta med mej lunchen dit och så äter vi efter sångsamlingen.

Vid tolv ungefär så får Eskil välling och en napp i sängen och så går jag ut och stänger dörren. Han somnar oftast så fort han druckit färdigt. 

Om jag lyckats så har jag kunnat synka Astors sömn med Eskils så då brukar jag och Astor gå och lägga oss vi med.
Ibland är han inte så trött så då myser och leker vi ett tag men lugnet och tystnaden gör att han blir trött han också ganska snart.


Då sover vi tillsammans i våran säng och det är himla mysigt.
Han brukar somna vid mitt bröst men jag flyttar mej till andra sidan av sängen när han somnat för varken jag eller han kan sova nära.
Han är ju herr känslig så han vaknar så fort jag rör mej och jag kan inte sova för han kan sparkas eller vifta till med armarna, så då e det bättre att sova på varsin sida. 
Jag bullar upp med tio kuddar på hans sida varje gång så att han inte ska ramla ner! :)

Astor sover rätt oroligt på dagen och vaknar till flera gånger. Nu för tiden sover han kanske bara en timme, kanske två om jag har tur. Eskil sover ju fortfarande tre timmar!

Vid tre brukar alla ha vaknat och tjejerna har kommit hem. 
Då gör jag middag som oftast bara Eskil och jag äter. Ibland också Sara. Sofia är kinkigast i stan så hon gör sin egna mat eller så äter hon allt förutom köttet av det som jag lagat... Fast ibland kan hon äta tex kyckling, men sen nästa gång totalvägrar hon...?

Efter maten leker Eskil lite och jag brukar röja, slänga in en diskmaskinen, dammsuga, plocka saker, tvätta och vika tvätt.

Ibland får jag "hjälp"...

Sen drar vi ut igen och leker.
Då är klockan halv fem ungefär och då är det lite mer barn ute.


Alla barnen brukar gå in senast halv sex för då ska dom äta, men vi har ju ganska nyss ätit så då brukar vi gå på "nad" och kolla i bilar igen.

Sen är det ett sjå att få in lilla herren för han älskar ju att vara ute.
Men efter många om och men så tar vi oss in och då brukar vi landa i soffan en stund igen för då är Eskil (och jag) trött. 
Efter lite kvällsmat så får han välling i schäslongen och sen borstar vi tänderna, byter blöja och till pyjamas och så är det dax att nana.


Nu har han börjat protestera lite.
När det är dags att sova säger han NEJ! Och sen ska han grina lite, men då får man trixa lite och avleda på nått sätt, som idag tex - då fick han välja napp själv ur skålen som vi har uppe på hans hylla. 
Han valde fyra! :)
Vad som helst som avleder. Han blev jättenöjd och så sa vi godnatt.

Hans sovtider har flyttats fram mer och mer. Innan la vi honom vid nio och så sov han längre på morgnarna men nu vaknar han ju så tidigt. Därför är han väldigt trött på kvällen så vi flyttade fram sängdax till kl kvart över åtta.
Men nu får vi nog flytta fram det ännu mer. Han är helt färdig då vid åtta...


Efter att Eskil är lagd så brukar jag natta Astor. Ibland sover han inför natten då men oftast vaknar han minst en gång.
Astor har inte riktigt några rutiner än, det ändras hela tiden hit och dit.
Det som ändå har hållit i sej är att han alltid sovit på natten efter att jag medvetet jobbade på att det skulle vara så när han var jätteliten och gärna vaknade vid tre fyra på natten.
Men han är ju också större nu och ljud får honom att vakna direkt eller sova hackigt så när det blir natt och mörkt och tyst så sover han väl ordentligt och länge eftersom det inte blivit mycket på dagen.

Nio är det dags för Sara att sova och Sofia lägger sej elva.
 
Men lite kvällstid brukar vi ha jag och min gubbe. Sofia är inte så intresserad av att hänga med oss, även om det också händer så vi dricker kaffe och kollar på tv, surfar, bloggar eller spelar spel på iPhonen och försöker njuta en stund av "barnfriheten".


Sen e det dags för oss också att gå och borsta tänder och tvätta av sej sminket... om jag orkar... eller om jag ens orkat sminka mej. :D


Sen ligger vi i sängen och spelar wordfeud mot varandra en stund eller så bloggar jag - som nu, tills vi inte orkar och lägger bort telefonerna och somnar. 

Och nu orkar jag inte mer så då säger jag godnatt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback