Soffan

Ja, hon kallar sej så... Sofia.
Så även hennes vänner.
Soffan är faktiskt ett väldigt beskrivande namn av hur hon är. :) En liten soffpotatis. :D

Det slog mej att jag skriver väldigt lite om Sofia. Skriver ju ganska mycket om dom andra tre men inte så mycket om min stora fina Fia.
Det beror mest på att hon är en liten ensamvarg. Om Sara har tusen järn i elden så har hon ett, läs datorn.
Jag försöker dra med henne på olika saker men hon vill inte. Sist försökte jag få med henne till Saras gymnastik men hon slank undan som vanligt.


Sofia är världens snällaste. Hon blir nästan aldrig arg och gör alltid som man säger - även om hon är en mästare på att förhala. Hon kanske inte gör allt på en gång men hon struntar ju inte i vad man säger utan gör det lite senare.
Hon har hur mycket humor som helst och vi skojar och skrattar varje dag.
Hon hatar kött och är kinkig med maten och skulle helst bara äta nudlar, men hon gillar grönsaker så jag försöker få henne att äta det i alla fall.

Hon är grym på engelska och språk och helt sjukt bra på att rita. Det syns också på betygen. Det hon inte gillar kan man också se på betygen... :-/


Nu är det snart dags att välja till gymnasiet. Jag har varit väldigt hård nu det sista och sagt att datorn ryker en hel termin (!) om hon inte får godkänt i alla ämnena. Hon har haft några ämnen som det har gått dåligt i, för har hon inte intresset så skiter hon i det. :(
Jag har också sagt att hon kan få en morot om det blir fina betyg - vad som helst, till och med en moppe - men hon vill inte ha!? Hon vill inte ha nånting. Hon är nöjd med sin dator och blev överlycklig över ett par nya hörlurar som hon fick härom dagen eftersom hennes gamla hade gått sönder. Sån e hon...

Fia bryr sej inte om sitt utseende. Jag får ofta säga till henne att hon måste tvätta håret för ofta får hon "smörfrilla" som jag kallar det. Hon skulle aldrig ta på sej kjol eller klänning utan går i säckiga bekväma kläder. Jag köper hennes kläder, hon vägrar ens att välja vad hon ska ha, så jag försöker kolla på hennes vänner, en av dom i alla fall som har lite liknande baggy-stil och köpa liknande kläder, för då vet jag att hon tar på sej det i alla fall. Allt som sitter tight, är lite för tjejigt och färgglatt ligger kvar i garderoben.
Hon skulle vilja gå i foppatofflor året runt men jag får tvinga henne att åtminstone ta på sej gympadojor.


Hon är världens gulligaste storasyster också till alla sina syskon.
Sara och Sofia kan bråka lite ibland men oftast kan hon ta Sara bra, lirka och förhandla med henne så hon fogar sej.
Hon hjälper mej ibland att passa Eskil korta stunder och gnyr inte (så mycket). Hon e himla snäller, lilla Fia bus.

Nu gäller fokus på skolan bara...
Hur gör man för att motivera skoltrötta ungdomar?? 
Några tips?

Kommentarer
Postat av: Therese

Visa att ni bryr er. Skäll o tjat funkade sällan på mig;) göra läxstunden mysig med tända ljus o te/varm choklad?

Svar: Ja, vi testar lite olika tillvägagångssätt. Tyvärr har dom inte så mycket läxor i deras skola. Dom har arbeten som dom gör i skolan, projekt osv. Dagens moderna skola... :-/ Det hon har dåliga betyg i är också dom ämnena som jag inte riktigt kan hjälpa henne med som slöjd... Kan ju inte direkt gå dit och dra henne i örat på slöjdlektionen. :-D
kattitingeling

Postat av: heidi

jag kan hjälpa med läxor osv! tycker sånt kan va kul! :) det gäller förresten sara också om det skulle behövas nångång.

Svar: Gärna det! :) dom behöver det båda två. Den gamla tråkiga morsan är vara tråkig och tjatig. :D
kattitingeling

2013-10-03 @ 22:42:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback