Tester

Vi har hållit på med olika tester dom senaste dagarna. 
Idag testade vi våran maxpuls.


Snacka om att man var trött efter det!
Men det var himla roligt! :)


Vi hamnade på Safe:s Instagram.
Jag e tokstolle ni mitten som var tvungen att spexa så klart! :-D

Maxpuls då? Vad e det?
Jo det e dom slag som ditt hjärta kan slå maximalt under en minut och den går inte att påverka. Den e den den är. Du kan inte höja den, däremot kan du behålla den om du tränar. Tränar du ingenting alls eller väldigt lite så sänker du din maxpuls med ca ett slag varje år. Så på tio år har du sänkt med tio slag.
Din maxpuls säger ingenting om din kondition. Man kan ha låg maxpuls men ändå ha grym kondition.

Vilopulsen kan du däremot påverka genom träning. Desto högre kondition, desto lägre vilopuls. :)

Så var det med det...
Du kan räkna ut en ungefärlig maxpuls som du ligger på genom att ta 220 minus din ålder.
Så är man fyrtio som jag har man en maxpuls på ungefär 180. Den kan dock diffa med upp till femton slag så testa hellre din maxpuls med ett riktigt maxpuls-test.

Imorgon kör vi igen. Yes!
Då kör vi olika löptester mm. Ingen vila här inte. Jag har aldrig i hela mitt liv tränat så här mycket som jag gjort nu under denna utbildning! Crazy. 
But I love it!

Ha det fint. 
Love love love!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback