2010-03-26

REPORTAGE: 14-åriga Linnea våldtogs på en skoltoalett. Men när hon anmälde övergreppet förlorade hon sina kompisar och vuxenvärlden vände henne ryggen. På nätet och i det lilla samhället smutskastas Linnea samtidigt som den våldtäktsdömde hyllas.
Och kampanjen fortsätter - trots att killen dömts för ännu en våldtäkt.

Se det sjuka avsnittet
HÄR
---------------------------------------------------------------

Hej i natten.

Jag kan inte sova för jag har precis sett ett vedervärdigt program: Uppdrag granskning på svt kanal 1.
Så vidrigt så jag vill bara spy.
Typiskt Sverige vill jag bara säga.
"Vi ska vara passiva - inte ta ställning. Man kan inte ta någons parti" Que? What the fuck??? Skojar ni?
En 14 årig flicka blir våldtagen av en populär kille i nått litet samhälle och vad händer? Jo, så klart: ryktet börjar gå och man fantisera massa osanningar som man till slut hittar på att offret sagt och dom börjar misstro henne.
Till slut tror INGEN på henne och hon tvingas sluta på skolan och flytta.
Internetsidor öppnas och klasskamrater och till och med VUXNA - sammanlagt över fyra tusen personer - stödjer gärningsmannen och vill få honom friad.
Han blir DÖMD! Ändå fortsätter alla att ta hans parti.
På skolavslutningen hyllas han i kyrkan till och med och skolan, fritidsgårdar, antimobbningsgrupper och rektor bara fortsätter att vara "passiv och inte ta ställning".

Vad händer då på skolavslutningskvällen?
Jo han som våldtog tjejen våldtar igen!
Han fälls för även detta brott och man har DNA bevis och starka vitnesmål men internetsidorna bara växer och hävdar nu att BÅDA tjejerna ljuger!??

Folk är så jävla sjuka och rädda och patetiska.
Man vill inte lägga sej i och man ska inte ställa till med bråk.
Det spelar ingen roll hur illa någon blir behandlad - det är alltid gärningsmannen som vinner.

Sådär kände jag mej i somras. Helt jäkla våldtagen.
Det är väl därför jag reagerar så starkt.
Jag blev mobbad men alla tyckte att det var mitt egna fel.
Jag fick inget stöd från någon.

Sluta nån gång att bara stå tyst bredvid och titta på!
Börja säga ifrån.
Vi måste alla aktivt hjälpa folk som blir utsatta för förtryck. Det är förövaren som gör fel och inte offret!
DU måste öppna munnen.
Idag.


Kommentarer
Postat av: Therese

helt rätt, man måste våga säga ifrån, för andras skull! jag verkar däremot ha lyckats undvika nyheterna överallt senaste tiden, för jag har helt missat denna tragedi!

Postat av: Emma

Detta har hänt i min hemstad Örnsköldsvik ..FRUKTANSVÄRT!!Och det värsta är att jag inte ens blir förvånad hur de beteett sig mot dessa två tjejer!Jag skäms över Bjästa och dess invånare..Är glad att jag har blitt Jönköpingbo å inte bor kvar i denna håla..!!

2010-03-26 @ 17:17:03
URL: http://norrlanskgudinna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback