2011-04-17

Söndag

Klassen gick bra igår, trotts att jag var trött.
Tur man har det här jobbet! Man blir nämligen pigg och glad av att jobba. :)
Efter en klass är man på topp! Bästa botemedlet mot nedstämdhet, trötthet, missnöje.. ja allt!

Idag skulle jag haft en klass i min studio men den blev framflyttad till nästa vecka.
Har ätit frukost i lugn och ro och påbörjade arbetet med skåpets överdel.
Chris har slipat dom stor ytorna, nu återstår alla små vrån och kringelikrokdelar.
Det är rätt jobbigt att slipa för hand!

Har fått lite frågor om mina renoveringsobjekt. Här kommer några svar:

A och O i ett renoveringsarbete är TÅLAMOD och att du har TID.
Jag renoverar inte i 8 timmar i rad utan tar lite åt gången. Slipar lite, sen tar jag en paus och sitter vid datorn. Sedan slipar jag igen och så kan jag lämna det där mitt på golvet och ta vid nästa dag igen.
Om du har ett garage eller en snickarbo eller ett separat rum där du kan jobba med sånt här e det ju perfekt! Men om du inte har det och inte står ut med kaos så kanske det inte är en bra idé att börja renovera saker. :) Lämna isåfall bort det till någon eller köp färdigt. Det kostar ju dock en del...

Ofta har jag flera projekt som jag gör samtidigt.
Jag målar på ett bord samtidigt som jag målar på små ramar och små hyllor.
Varför jag gör det är för att bordet tar lång tid och då kan man känna att man aldrig blir klar. Om du målar ramar och små hyllor samtidigt som bordet så känns det som att allt går fortare för mindre saker tar inte alls lika lång tid att bli klara med.
Att måla och slipa samtidigt är dock inte att rekomendera för slipdammet fastnar jättesnyggt på nymålade ytor! :)





Jag brukar slipa, sen dammsuger jag upp allt damm och ser var man behöver slipa mer.
Sen slipar jag igen. Efter det får man torka ordentligt med en våt trasa.



Var noga med underarbetet. Det e inte värt att slarva...
Slipa ordentligt. Använd två olka slippapper så blir det bäst. Först ett grovt och sedan ett som är lite finare.

Det var dagens renoveringstips! :)
Nu ska jag nog gå upp och slipa lite till. Jag e sugen på att få börja måla på det! Å det kommer att bli så himla fint!!! Längtar tills att se det slutgiltiga resultatet!

Hoppas att ni har det bra i det fina vädret! Här lyser solen. :)

Kram K


Kommentarer
Postat av: Betts

Vilket pickel.

Du måste ha ett enormt tålamod.

Men det blir jättefint!

Det är väldigt rogivande och ombonat med vita

möbler.

Du får ha en skön påsk och passa på att vila upp dig!

2011-04-19 @ 06:16:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback