Reggio Emilia

Jag började min dag att arbeta med barn som var i mellanåldern.
Dom var ca tre -fyra år på den avdelningen. 

Allt material låg framme för barnen att upptäcka och ta ifrån.
Man använde annorlunda material som man kanske inte direkt förknippar med lek men som man kan ha jätteroligt med. Gamla burkar och rör som du kan stapla.
På denna förskolan använde man tex en stupränna som var fäst på sidan av en rutchkana så man kunde stå där uppe och skicka ner barnmatsburks-lock i till en korg som stod nedanför stuprännan. Jätteroligt ju!



Den här förskolan var också delvis nybyggd. Det fanns en gammal del och en ny del.
I den nya delen fanns ett jätterum som kallades för torg. Där fanns allt tillgängligt att upptäcka och även en grop som man kunde hoppa ner i och leka i.
Bredvid gropen fanns papprör som var skurna i mitten. Dom kunde man använda som ränor och låta bollar eller andra saker åka i och landa i gropen.

Vill tillägga att det även finns dockor och bilar att leka med inte bara pinnar och kottar. :)
Det fanns tex en dockvrå:



Andra delen av dockvrån var en affär:





Alla borden och stolarna är låga i barnens nivå.



Man arbetar mycket med ljus, skuggor och kontraster.
Här fanns ett ljusbord och på bordet fanns små prismor som man kunde hälla i små byttor fram och tillbaka.



Alla barnen var indelade i åldersgrupper. Det fanns en avdelning (och dom kallade avdelningarna för hemviste i stället för avdelning) för ett till två åringar, en för tre till fyra åringar och en för fem till sex.
Sedan fanns det "torgpedagoger" som bara arbetade i dom jättestora rummerna. Dom var där och försedde med material, hittade på aktiviteter, pysslade, dokumenterade vad barnen gjorde, satte upp bilder och skapelser på väggarna mm.



Alla avdelningar (hemvisten) hade en egen ateljé där man kunde ta fram papper, pennor, lim, målarfärg mm.



I mellanbarnens ateljé fanns en "koja".



Vad ska man lära barnen? Vad ska man arbeta med för tema?
Nått pedagogiskt såklart... som alla pedagogerna tycker är intressant eller nått som barn tycker är intressant?
I Reggio Emilia pedagogiken följer man barnet och flowet. Var vill barnet gå? Vad intresserar just nu?







Det fanns också en utepedagog.
Filosofin är att man inte bara ska gå ut och vara ute för att tiden ska gå utan man ska upptäcka och leka även ute tillsammans med dom vuxna och dom ska inte stå och prata med varandra i en klunga utan vara med och vara aktiv i leken.



Man anväde även oväntade prylar att förvara saker i.



-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Efter lunch arbetade jag med dom små barnen.
För dom små barnen handlar det mycket om sinnesupplevelser och bära, hälla och upptäcka.
Man hade skapat flaskor, byttor och skålar med diverse saker i som skramlar, flyger eller åker fram och tillbaka.
Till exempel kan man lägga bönor i en burk eller knappar, eller fjädrar i en flaska.
Väskor fanns också och korgar som man kunde lägga saker i så man fick bära saker i fram och tillbaka.







Allt sorteras i färg och material i olika byttor eler lådor.
Här har allt duplo sorterats i färg i korgar som har samma färg:





Man måste inte heller plantera i krukor alltid:



----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Stora barnen.
På denna avdelning arbetade jag inte på idag men efter min dag var slut gick jag upp till deras våning och fotograferade och tittade.
Här fanns material liknande som på dom andra avdelningarna men ännu mer tillgängligt och mycket mer.
Deras arbeten var mer avancerade och dom hade störe projekt.
Till exempel hade dom gjort ett jätterbete om Monét och det var en stor utställning i hallen om deras arbete.





I deras ateljé kunde man hitta mer material än hos dom mindre. Här fanns träplankor, pinnar, olika målarfärger mm.



Bild i motljus men i ateljén fanns även en fotölj som man kunde sitta och pyssla med garn i.





Massa roligt material!
Man har också mycket speglar där man arbetar med Reggio Emilia.



Spegel igen och lego sorterat efter färg.



Med speglarna ska du kunna se dej själv och upptäcka ditt JAG.
Här har vi en scen, där kan man uppträda och synas framför ALLA! :)



Dockteater med hur många dockor som helst!



En liten läshörna med en bänk som det står Sagobänk på.

Över allt på väggarna fanns massa bilder på alla barnen i olika leksituationer och när dom skapade olika projekt och kreationer. Det fotograferade jag såklart inte eftersom det är bilder på barn.
Runt omkring fanns också små ord och skrivelser om barn och hur viktiga dom är.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

I love. Vilken fantastisk förskola, vilka fantastiska pedagoger som var intresserade på riktigt och engagerade!
Förskolan heter Sotenäs förskola och ligger i Sävedalen.




Kommentarer
Postat av: Ulrika

Hej o wow vilken förskola! O spännande pedagogik ! Där vill man ju ha sitt barn:)) o med dig som fröken:)) kram

2012-06-02 @ 09:02:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback