2009-02-21

Lördag

Gött som attan! Lördag. Jeej
Har haft min nyaste konsult här som heter Sofia.
Hon är jättetrevlig. Vi gick igenom det mesta och sedan åt vi lite kyckling och ris.
På måndag kommer hon på utbildningen. Känns jättekul!
Välkommen Sofia till team Tinkerbell. :)

Fick en komentar i ett av mina inlägg av
Mijamaria.
Hon e förresten supergullig! Gå in och kika på hennes blogg. :)
Hon skrev såhär: "vore kul om du skrev mer om hur du ska nå ditt mål o när du tror du gör det "
Ibland känns det som att jag babblar väldigt mycket om mitt jobb som hudvårdskonsult så jag har försökt att skriva om annat med... men det är ju en rätt stor del av mitt liv som synes... :D Blev glad att någon verkar tycka att det är trevligt att läsa min blogg endå.

Hur ska jag nå mina mål?
Mitt mål är att bli Sales Director.

För att jag ska kunna beskriva HUR jag ska nå målen måste jag nog först skriva VAD mina mål är.
(Mycket text här nu men försök endå läsa allt...Om ingen annan är intresserad av detta så är det exklusivt  för dej Maria! ;)

För att bli Sales Director ska jag först ha 8 tjejer som jag har som mina egna konsulter. Då kan jag välja att gå in i DIQ.
DIQ betyder Director in Qualification.
Vi åtta ska då växa från att vara 8 konsulter till att bli 30 stycken. Jag behöver själv inte dela med mej av denna möjlighet till ytterligare 22 personer utan mina teammedlemmar kan göra det också och då räknas dom till min DIQ. Och när dom får egna konsulter så klättrar dom ju själva i sin karriär.
För varje konsult som man har får man procent. Inte för den första och andra men för den tredje och fjärde får man 4% på allt dom beställer. Ingenting tas från någons egna pengar utan dom 4% betalas ut från företaget.
När jag har 5 får jag 5% och när jag har 6 får jag 6% osv ända till 8 då jag får 8%. Men om alla 8 lägger in en order samma månad får jag 12% på allas ordrar utbetalt från företaget.

Ja, jag tjänar på mina konsulter lägger in ordrar. Men dom tjänar mest själva på att vara konsult.
Vi får alla 50% på allt vi köper in. När de säljer en produkt gör dom med andra ord en stor vinst.
Dessutom följer dom sin egna karriäsrsutveckling och när de får egna konsulter så betalar företaget ut bonus på dom till min konsult. Många tjänar bonus på mej med men vad gör det mej, bara jag får min lön för det jag gör... Så resonerar jag.

Jag brukar jämföra vår karriärstrappa med mitt andra yrke.

Först fristående hudvårdskonsult. I barnomsorgen är du först outbildad vikarie.
Steg två är du senior consulant. I barnosorgen är du barnskötare.
 
Steg tre: Star recruter. Barnomsorgen: förskolelärare.
(Här är det också skilnad på lön. Som konsult får du din första bonus och i barnomsorgen har du mer lön som förskolelärare än barnskötare och outbildade. Kan ni förstå att i barnomsorgen så räknas vi barnskötare och outbildade i samma fack vad gäller både lön och anställning! Skamligt)

Steg fyra är du teamleader och då får du högre bonus. I barnomsorgen är du samorndnare.

Sedan blir du Fristående Sales Director och i barnomsorgen är du chef för förskolor och en skola kanske.
Och så fortsätter det...


Det som är den stora skilnaden här är att jag själv kan bestämma OM eller NÄR jag ska klättra i min egna karriär. Genom att jag bestämmer det kan jag också bestämma hur mycket lön jag vill ha.
Men jag kan ha detta som en extrainkomst också och "bara" vara hudvårdskonsult också om jag vill.
Om jag ska läsa till förskolelärare måste jag läsa i 3½ år - som konsult hjälper du två eller tre personer att börja en fantastisk karriär och du har klätrat i din egna karriär.

Min manliga kollega som har arbetat med barn nästan lika länge som mej och som är utbildad förskolelärare får ut en tusen lapp mer än mej i månaden efter att han har betalat sina studieskulder.
 Jag kan ha EN klass i månaden och få den futtiga tusenlappen... Jag läser INTE i 3½ år för det!
Jag har tre klasser i VECKAN. Då kan ni räkna ut att det inte direkt lönar sej ekonomiskt att läsa till förskolelärare... :)
Då skulle jag läsa för att utvecklas.. men till vad? Som konsult får vi utbildningen gratis. Passar mej jättebra.

Varför jag vill bli Sales Director är för att jag ska slippa jobba dubbelt och få mer tid till mina barn, mitt hem och min fina man. Dessutom vill jag ha den lönen som man har som Sales Director så klart.


Sikta mot stjärnorna så når du trädtopparna... :)

När ska jag nå mitt mål?

Jag siktar på att gå in i DIQ den första mars. Ganska snart med andra ord... :)
Jag har fem konsulter nu så det är tre tjejer till så är jag klar för DIQ. Spännande!
Man skickar in sin ansökan i månadsslutet, så om jag inte har tre goa tjejer till sista februari så får jag vänta till 1 april.

Det var det... :)
Mycket info. Hoppas någon tyckte att det var lite intressant att läsa hela den harangen. :)

-------------------------------------------------

Sitter nu och tittar på melodifestivalen.
Undrar varför man sitter och tittar på det där varje gång?
Är det nått bra nånsin?

Imorgon är en jätteinsentiv dag... Två företagspresentationer. Två make uper och en klass. :)
Roligt dock...

Nu blir det te och macka packa och sedan två filmer som vi hyrt.
Trevlig fortsatt lördagkväll.
Kram


Kommentarer
Postat av: Smilla

Så glad jag blir att jag hittat dig :) Är intresserad av att börja sälja MK (efter bara ett möte med MK ) så googlat runt och hittat dig. Du har skrivit bra och intressant. Känns som jag bara skulle vilja börja och köpa till mig själv och kanske sälja lite till dom närmaste till att börja med. Och det verkar ju "löna" sig det också, om man köper in produkterna med 50% rabatt. Fortsätter att läsa här inne hos dig, hittar kanske något mer intressant ;)

mvh smilla

Postat av: Smilla

Har nu läst om hela din Mary Kay karriär (börja läsa julis inlägg så har hunnit varit med om förberedelserna inför bröllopet också ;) Du har verkligen gjort en komet karriär men verkar också vara väldigt målmedveten. Har blivit mycket inspererad av dig, få se om jag törs ta steget i höst.

MVH Smilla

2009-05-30 @ 12:40:26
URL: http://smillasplats.blogg.se/
Postat av: lotta

Hej



Nyfiken hur det gick med din DIQ? Är du SD nu?

Är själv Team Leader.



MVH LOTTA

2009-10-07 @ 11:48:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback