2009-07-14... Nostalgi hela dagen...

Tisdag

Idag vaknade jag klockan tolv! Jag var jättetrött.
Nu är jag inte ett dugg trött! :D Konstigt va?
Till slut tyckte dom att det var nog och så väckte dom mej...
Vi åkte till moster Leila och fikade.


Servitris...

Efter fikat tog vi en tur ner till havsstranden och barnen badade igen. :)



Här badade jag med mina kusiner varje dag både när det var kallt och varmt.
Vi var på den här strande tre, fyra gånger om dagen.
Ibland var man helt blå om läpparna men man skulle bada endå!



På hemvägen tog vi en tur i fiskhamnen.
Det är jättefint där.



När vi kom hem från havet satte Jorma på röktunnan.
Lax blev det. Helt galet gott!!!





I röktunnan lägger man i sockerbitar och skaft av lök.



Sen lägger man i laxen och på med locket.
Dom fick ligga i och rökas ca 20 nminuter och sedan var dom klara.





Vad som blev kvar av sockerbitarna och lökskaften.
Det är helt ljuvilgt gott med rökt fisk. Barndomsminne nummer två!
Tunnan har Jorma byggt själv. Han är värsta handyman...

Efter middagen var det lek och spel på gården.
Jorma har byggt det också! Ett jätteroligt spel.
Ett plank med hål i som man skulle kasta ärtpåsar i. De olika hålen var olika mycket värda och man skulle försöka att få så mycket poäng som möjligt.







Jag var sämst på att träffa av alla!  :D

Sedan åkte vi till moster Johannas pojkvän och dit följde moster Leila med.
Moster Seija kom också och jag hade en hudvårdsklass - på finska. Hjälp, det gick ju sådär...
Min finska e helt hemsk. :S





Kass på finska eller inte men dom ville iallafall ha hudvården och varsitt basicset.
Det var roligt. :)
Dom blev jättefina allihop.

Innan vi åkte till Sari tog vi en liten tur och kollade påm mammas barndomshus i Pateniemi.
Det såg inte alls ut som det brukade men det var nostalgi nummer tre för den här dagen.



Husets fasad är ombyggt.
Det var inte alls så här fint när jag var liten.
Här har jag bott alla sommarlov så länge jag minns... när jag inte var i moster Leilas hus då.
Här har vi busat och lekt.
Vi gömde oss i dikerna och hoppade fram när bilarna åkte förbi och visade rumpan åt dom.
En natt sov vi i tält på Leila och Jormas tomt och fick en knäpp. När dom sov smög vi iväg och tog cyklar och cyklade från dom i Kello till Pateniemi. Det är rätt långt.
Mitt i natten fick dom ringa från det här huset till Leila och berätta att vi var där.
På nätterna var det helt tyst. Man hörde inte ett ljud, bara naturen och ibland kom tåget. Bara 50 meter bort fanns en tågbana som korsade bilvägen och det började plinga och bomar föll ner. 



Bredvid den här gården fanns en hästhage och där fanns en häst som hette Urho. På honom fick jag min första ridupplevelse. Det var bara upp på ryggen barbacka och grabba tag i manen. Han kände docka att jag var skiträdd och reste sej på bakbenen så att jag höll på att flyga av.
Vi hade respekt som fan för honom och ibland sprang vi fort över hagen för att vara modiga när Urho var i andra änden.
Jag trampade så klart i en jättestor skitblaffa som han hade lagt... jag var barfota också. :(

Vi cyklade mycket.
En bit bort fans en affär och en kiosk. Dit cyklade vi eller gick vi ofta och handlade mjuklass och godis.
Jag älskar finsk godis. Finsk lakrits och salmiak är det godaste som finns.
Pengarna till glassen och godisarna fick vi ofta tjänat genom att vi tvingade alla mostrar och morbröder komma på teater eller cirkus som hade inträde. Sedan hade vi show. Ibland lånade vi granngårdens gamla hund och han fick göra konster... stackaren. Han var ju så gammal så han orkade knappt gå. Haha. Men han älskade oss och vi älskade honom. Han hette Nalle.

Dom allra finaste barndomsminnerna har jag från mina somrar i Finland.
Här var jag lyckligast.
Det är små skatter av minnen som finns i mitt hjärta.


Ring ring... tre skitungar har rymt hit mitt i natten.


Kommentarer
Postat av: Marita

Ja sommarloven i Finland är också mina bästa barndomsminnen. Åkte ganska direkt efter skolavslutning och så kom man hem precis innan skolstart. Var hos mormor i en liten by , utanför Vasa.

2009-07-18 @ 21:49:37
Postat av: Anonym

Tämä pätkä pitää tulostaa ja laittaa vanhojen kesäkuvien joukkoon jonnekin albumiin! Oli sen verran hyvin tiivistetty tässä nämä meidän lapsuusajan kesätekemiset! =)

2009-07-25 @ 00:05:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback