2009-07-15

Onsdag

Vi fick ett infall och drog iväg till mamma i Malmberget. Eller Gällivare om det säger någon annan mer.
När jag var 11 år, 1986 ville mamma flytta från Göteborg. Hon köpte frisersalong och hyrde en lägenhet - i Malmberget.
När jag hade fyllt 16 flyttade jag tillbaka ner till min pappa, som då bodde i Jonsered utanför Göteborg.

Att resa med barn tar alltid mer tid än vad man räknar med... men till sist kom vi fram till mamma.
Här är vi vid riksgränsen.
Så här högt uppe har Chris aldrig varit. :)

Malmberget tillhör Gällivare kommun men de är i själva verket två olika städer. Från Gve centrum till Mbgt centrum är det kanske en 7-8 kilometer. Läs mer om
Gällivare här.

Här kan du läsa om Malmberget. Det finns mycket historia om Mgbt. Och jag tycker att det är intressant. Tyvärr är Malmberget bara en spökstad nu mera. Det mesta är nerlagt. Under Mbgt finns gruvan och gångar vilket gör staden intakt. Det rasar och mitt i centrum finns en gigantisk grop som växer.

bild google

Från Wikipedia:
Malmberget är också känt för Gropen (egentligen Kaptensgropen), som delar tätorten i två delar. Gropen bildades då man av säkerhetsskäl rev byggnader i samhällets centrum och därefter sprängde upp de gruvorter som fanns under centrum. Gropen är idag 250 meter djup; den har börjat fyllas igen men samtidigt rivs fler bostadshus eftersom LKAB planerar att börja bryta nya malmfyndigheter som ligger under samhället .
Bebyggelse och vägar i centrala Malmberget har rivits på grund av rasrisken. Det stängselinhägnade rasriskområdet har successivt utökats.

I Malmberget finns också en Kåkstad.
Vad som är roligt är att de har byggt upp kåkstaden exakt på samma ställe som platsen där barackerna fanns. Man kommer rätt in i historien. Alla hus är byggda precis på den plats där de låg innan.

Det första malmtåget lastades år 1888 - det var början på den stora malmruschen som skulle komma att förändra hela Malmfälten. I Malmberget fanns arbete men inga bostäder - likheten med guldruschen i Nordamerika är slående. Under Malmbergets första år bodde arbetarna i träkojor som spikats ihop av kasserade dynamitlådor.

Ett stenkast från Kåkstaden finns rester av ett ståtligt kråkslott.
Dispondentvillan var jättefin och vacker när jag bodde i Malmberget i slutet på 80 talet. Nu var det bara ett ruckel.

Efter turen vid disponentvillan åkte vi till tippsta.
Det är en kulle där man tippade rester av det som blev över när man utvann malmet ur berget.
Nu har dom kommit på att det är smartare att försöka fylla på hålet i gropen med det istället för att bygga en höjd bredvid gropen... :)
På höjden finns en ren och en släde.
När jag bodde här var släden full med malm men det fanns inte kvar nu när vi var där idag.
Renen och släden har en motorsågskonstnär gjort har jag för mej... om jag inte är helt ute och cyklar.

Ingen malm kvar...

Efter Tippsta blev det en snabbtur i Gällivare.
Vi tog en raggarrunda genom stan och sedan tog vi oss upp på Dundret.
Här kan du åka skidor och slalom på vintrarna och så finns det ett hotell med restaurang uppe på toppen.
Här kan man också hyra stugor mm.
Men varför vi åkte dit var för att man ser hela Gve kommun därifrån. Maffig utsikt. :)

Sist  men inte minst tittade vi på Fjällnäs slott.
Vi såg den på håll när vi var på väg upp till Dundret och vi älskar ju slott, därför var vi tvungna att åka och kika på det. :)

Wikipedia:
Fjällnäs slott är ett slott beläget vid foten av berget Dundret i Gällivare kommun. Det uppfördes 1888 av överste Carl Otto Bergman, som utnyttjade byggnaden som sommarbostad. Slottet är byggt med vitmålad träpanel i schweizerstil, en ornamentrik träbyggnadsstil full av snickargjädje, med inslag målade i sandstensfärg. Huvudbyggnaden flankeras av två kraftiga utskjutande gavlar som innesluter loftgångar i två våningar därimellan. Taket kröns av två spetsiga tornhuvar. Byggnaden uppfördes för att imponera på de riksdagsledamöter och andra höga tjänstemän som vid denna tid besökte gruvområdena vid Malmbergets gruva. Höjdpunkten kom 1894 då kung Oscar II besökte slottet.

Nu är klockan två på natten.
Det är lika ljust som det är på dagen. Man blir lixom inte trött...

Så här ser det ut här nu kl. 02.13

Gonatt. Ska väl försöka få en blund...