Kvinnokläder upprör!

Shit pommes vilken grej det blev av detta då! Hahah!
Visste inte att det var så JÄÄÄÄVLA laddat! O my God.

Det som stör mej allra mest e att jag direkt blir stämplad som fördomsfull om jag tycker att man inte ska ta på en pojke flickkläder.
Gå in och kolla på mina komentarer ni som inte vet vad jag pratar om.
Fick en länk med ett Youtubeklipp där det var en tjej som hade klätt sin son i "flickiga" kläder och hon gick på om att folk blev helt galna och tyckte att hon var värsta feministfittan.
Tack för länken... var det tänkt att jag var en av dom som tyckte att hon "tryckte sina feministåsikter i ansiktet på mej"???

Blir så trött för jag verkar inte få fram min åsikt. Vill man inte förstå???
Jag tycker ju att män och kvinnor är lika.
Jag tycker dock inte man behöver göra avkall på sin kvinlighet eller manlighet för att visa att man e lika värda.

Observara nu att jag inte har emot transvetiter när dom e vuxna. Dom har gjort ett aktivit val.
Jag har inte heller emot att barn när dom leker tar på sej prinsesskläder eller what ever.

Jag kommer inte göra nån big deal med kläder för Eskil och inte heller för Sara och Sofia.
Min stora flicka Sofia säger att hon är en "pojkflicka" och hon vägrar att ta på sej klänning eller kjol.
Hon vill ha kort hår och var så neutral som möjligt. 
Var så god! Ha på dej vad du vill, säger jag till henne då.

Men jag kommer inte att medvetet ta på Eskil en blommig mössa för att markera att jag tycker kvinnor och män ska vara lika. Jag tycker det är helt fel väg att gå!



Kvinnor och män är ju inte alls lika.
Jag vill uppmuntra folk att se det och visa att kvinlighet är power och styrka.

Jag jobbar med hudvård och make up. Jag arbetar med Mary Kays produkter och vi har en dresscode när vi arbetar.
Mary Kay Ash som grundade företaget tyckte att vi skulle se kvinliga och professionella ut.
Hon bestämde att vi som jobbar i företaget har kavaj, kjol och sko med liten klack.

Hon själv blev aldrig befodrad på det jobbet hon hade innan hon startade sitt företag på grund av att hon var kvinna. Droppen var när hennes manliga assistent blev befodrad och gick förbi henne och blev hennes chef. Då sa hon upp sej. Hon fick också ofta höra: "Men Mary Kay, nu tänker du som en kvinna igen".
Vad hon också märkte var att kvinnor som blev framgångsrika började bete sej som män men framför allt klä sej som dom.
Varför? Det är ju som att indirekt säga att man e bättre som man och jag vill vara som dom, genom att försöka efterlikna honom i sätt och hur han klär sej.

Man blir inte tagen på allvar om man kommer i kjol har jag också fått höra.
Men tjänare! Klä dej ÄNNU mer i kjol då! Visa sen i din kjol hur smart du är och knäpp dom på näsan som försöker driva med dej.

Jag är smart, framgångsrik, stark - jäkligt intelligent och jag har kjol.



Ibland har jag till och med balklänning.



När jag hade det sist var min man med och han hade smoking.
Han hade inte blommig mössa.

För övrigt e han lika smart och intelligent som jag.


Kommentarer
Postat av: Cecilia

Kom igen Katti, vi retas ju med dig :)

2012-01-21 @ 10:46:31
Postat av: Cecilia

Och så lite till...



Alla gör vi som vi vill med våra liv och vi uppfostrar faktiskt våra barn utifrån vilka värderingar vi har. Du gör det, jag gör det liksom Clara. Låt mig ta ett exempel ur mitt liv: jag tror på Gud och vill att mina barn ska ha en tro eftersom det ger mig styrka att ha en gudstro. Jag vill mina barn väl, jag har inte döpt dom för att statuera ett exempel för någon och om jag hade haft en blogg så kanske jag lagt ut bilder där på dopgudstjänsten. Är jag då en hemsk person som döper mina barn och försöker ge dem en relation med Gud? Blommig mössa - döpa sina barn? Min poäng är att hela syftet med mina kommentarer på facebook och här på bloggen är den att det hela handlar om värderingar inte vad som är rätt eller fel. Du väljer vilket liv du vill leva och hur du uppfostrar dina barn vilket jag också gör, sen kanske inte någon av oss skulle göra som Clara. Vi är faktiskt snart 40 år och våra värderingar är inte som hennes, men rätt eller fel det kanske inte är väsentligt att fastställa. Jag blev inte så upprörd över hur hon klär Bertil däremot så funderar jag på varför de inte har en trappgrind, det verkar för mig lite konstigt :)



2012-01-21 @ 11:04:32
Postat av: Therese

Helt rätt. Vi är olika. Och vi har alla våra egna styrkor och svagheter. Jag är oerhört less på Genuspratet överlag och att kvinnor ska kvoteras in på chefsposter. Den som har mest kunskap och är mest lämpad för jobbet ska ha det, man eller kvinna spelar ingen roll.

Postat av: heidi

politik är laddat! :)

2012-01-21 @ 23:35:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback