Det funkar!

Alltså jag är helt förbluffad!
Fasen va smidigt. Det fungerar på riktigt!
 
Plötsligt är jag superfokuserad på hans läten och han gör faktiskt alla dom där olika lätena.
Neh-ljudet är tydligast och den hade jag urskiljt redan innan och till och med härmat honom när han sagt det för det låter som: nej. Men jag har inte kopplat att det har med hunger att göra.
Bäbisar är ju ofta hungriga liksom... Men ibland har han ju inte tagit bröstet och då har han antagligen låtit annorlunda fast jag inte tänkt på det och försökt mata honom.
 
Nu urskiljer jag tydligt ett "eh" också. Rapa. 
Jag har varit ganska dålig på att rapa honom för jag har tyckt att det liksom inte kommer någon, men jag har bara haft dåligt tålamod. Nu när han börjar låta eh så får han direkt komma upp på axeln eller sitta upprätt i knät och efter en liten stund kommer rapen. Varenda gång! 
 
"Heh" ljudet gör han också ofta och det har jag också lärt mej nu att urskilja. Det betyder att bäbisen är orolig eller känner obehag. Tex för varm, kall eller byt blöja. Astor är ju en liten hare också som blir lätt skrämd av plötsliga rörelser och höga ljud.
När han blir orolig så börjar han alltid att låta så och det har jag också härmat och faktiskt också kopplat till hans oro många gånger, när jag sett att han blivit nervös. Men nu är det mer tydligt och jag hör det mer medvetet.
Heh-ljudet låter som när en vuxen människa fejkar ett nervöst skratt: heh, heh, heh, lite darrigt, som när fåret bräker.
 
Nu innan han skulle sova så var han rapig (ehh!) och då rapade jag honom. Sen började han stöna lite mer "eauh" och det betyder att han är bajsnödig eller gasig. Han rapade dock bara och så började han göra "owh"- ljudet (trött).
Munnen formades till ett o och man kunde även se att han var trött.
 
Vissa barn gör neh- ljudet och owh- ljudet samtidigt för att de vill suga när de ska sova, exempelvis på en napp eller så är dom vana vid att somna vid bröstet.
Det gjorde han också innan vi la oss nu, båda ljuden och vi gick och la oss. Jag ammade i max tre minuter och så sov han sen som en stock.
 
Jag är nästan chockskadad av den här upptäckten. Det är ju superenkelt och så himla smidigt.
Igår behövde han inte nattas flera gånger som vi brukar få göra förut utan bara en gång. Han brukar annars somna på kvällen och så vaknar han efter en halvtimme och så fick vi natta igen och igen... Och så höll vi på så flera gånger tills han verkligen somnade ordentligt inför natten.
Nu somnade han vid nio och sov till halv fem i morse!! Sen åt han och somnade om till klockan åtta.
Kanske en engångsföreteelse, vad vet jag, jag har ju bara provat detta i en dag men hittills är jag rätt imponerad.
 
Går runt med min lista och skrattar för mej själv varenda gång det stämmer.
Häftigt!
 



Kommentarer
Postat av: Sari

Woh woh! Vad är det som du hittat på? Det finns säkert efterfrågan på översättning från baby språk till svenska! =)

2013-09-21 @ 18:53:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback