Tränare?

Jag är ju en sökande person som ni kanske har märkt eller i alla fall ni som följt mej länge.
Jag ger mej in i olika intressen med hull och hår och slukas av det. :)
På gott och ont...

Det har varit allt möjligt genom åren...
50 talet, Mary Kay, inredning, loppis mm... bland annat.
Jag har alltid varit sån och kommer nog att alltid vara det. Allt eller inget.

Nu har jag snöat in mej på träningen. Eller hälsa i allmänhet. Jag började ju efter Eskil att försöka hitta ett mer hälsosamt sätt att äta och nu gör jag det igen efter Astor.
Jag har också börjat köpa det mesta ekologiskt. Finns det inte ekologiskt så hoppar jag oftast över, i alla fall vad gäller grönsakerna. Eller om det är för dyrt. Just nu kostar ekologisk gurka 60kr kilot på Ica och då hoppar jag över helt enkelt. Annars är inte det ekologiska alternativet jättemycket dyrare. 
Gifterna som dom tillsätter vanlig mat och besprutar med för att den ska hålla längre skrämmer mej.
Jag är helt övertygad om att allt som dom tillsätter i maten skapar allergier och sjukdomar.

Dom sista tolv åren - eller ännu mer - har jag inte tränat alls (why??) men nu när jag började igen så var jag inte beredd på den endorfinkicken det gav mej. Jag hade glömt.
Jag älskar det. Det skänker mej väldigt mycket glädje, energi och självkänsla. Det bidrar mycket till min hälsa och mitt välbefinnande.

När jag var arton så hade min dåvarande pojkvän ungdomspraktik på fritidsgården i Hjälbo där han bodde.
Jag var ofta där och efter ett tag upptäckte jag att dom hade ett ganska stort rum med en vägg av speglar från golv till tak. Perfekt träningsrum.
Jag frågade ledarna som jobbade där om jag inte kunde få hålla i träningar i det rummet och dom sa visst.
Satte genast igång med att göra egna lappar som jag satte upp över allt. I affären, på spårvagnshållplatsen, över allt... På lapparna stod det att jag välkomnade alla att komma och träna på fritidsgården gratis med mej.
Jag gjorde en cd skiva med musik och släpade med mej en bandspelare dit och så hittade jag på ett program av det jag lärt mej när jag själv tränat på olika gym.
Det började komma folk och ibland var vi upp mot tjugo men i alla fall alltid minst tio!
Det var himla roligt, även om jag inte riktigt hade någon aning om vad jag höll på med. Jag var ung, naiv och så där härligt dum-modig som man bara är när man är i den åldern.
Jag lärde mej väldigt mycket på det, om mej själv, om mig som ledare, om andra människor och jag fick uppleva både kritik och lovord.

Nu har jag börjat tänka på det där mer och mer.
Jag har börjat forska i hur man skulle kunna utbilda sej till ledare inom träning och även på utbildning om kropp, hälsa, friskvård och träning.
Jag ville ju redan 1992 läsa vidare - nått mer, har ju bara gått gymnasiet, men så började jag jobba och sköt fram det. 
Så småningom kände jag att jobba med barn var trevligt men att jag kanske egentligen skulle vilja göra nått annat. Sen dess har jag försökt klura ut vad men fortfarande inte kommit på det.

Jag är en ledartyp och jag älskar att hjälpa andra människor. Länge funderade jag på att läsa till psykolog. Den inre och mentala hälsan intresserar mej mycket, men även den yttre och den kroppsliga. 
Att hjälpa andra med att känna sej vackra genom att lära dom sminka sej eller få bättre hy var jättekul när jag jobbade med Mary Kay. 
Att coacha och utbilda mina konsulter i mitt team, leda dom och stärka deras självkänsla var ännu roligare.
Att se andra växa var enormt utvecklande och berikande - jag växte själv.
Det är mycket som jag är glad att jag slipper nu när jag inte har någon egen firma längre men det jag saknar mest med Mary Kay är gemenskapen, coachningen och att få lyfta och peppa andra. 

Så nu har funderingarna börjat gå åt det här hållet. Det kanske är detta jag sökt? Jag kanske ska utbilda mej inom hälsa och träning? Av något slag.
Det tål att forskas vidare på... 
Om jag skulle läsa om det och upptäcka att det inte var nått för mej så är det ju inte hela världen heller. Att lära sej om hälsa är väl en investering i mej själv om inte annat, även om det inte leder till nått nytt jobb.
Nått måste hända. Jag vill göra nått nytt. Jag har ju funderat länge på det här med att läsa vidare. 
Ska kolla på om det finns nått på distans eller kvällskurser eller nått.

Vad tror ni om det?

Kommentarer
Postat av: [email protected]

Va kul att du kommit på något du vill jobba med. Är ju inte alltid lätt att veta. Tycker verkligen att du ska köra på att utbilda dig 😊

Svar: Ska kolla upp lite vad som finns! :)
kattitingeling

Postat av: Chris

Låter ju väldigt spännande, tur att nån vill jobba med sånt ;-)

2014-03-18 @ 20:30:13
URL: http://Onemountainsplace.wordpress.com
Postat av: N

Jag tror på dig...

Svar: Thanx! :)
kattitingeling

2014-03-19 @ 22:31:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback