2009-12-27

Söndag

Nu är begravningen över och vi sitter hemma hos min andra moster och dricker kaffe.
Vi är alla helt slut.
Ögonen vill nästan gå igen.
Ska nog gå och lägga mej även om klockan bara är sju i Sverige.
Här är klockan åtta.

Inatt var jag här halv två finsk tid och somnade kanske vid tre.
Imorse var det upp med tuppen och sedan åkte vi till en affär och köpte näsdukar och jag ville ha en ängel som jag kunde lägga på min mosters grav - min gudmor var hon också.
Läs mer om det
här.
Vi hittade en fin i guld.



Gudtjänsten var väldigt fin och prästen var väldigt bra. Jordnära och hjärtlig.



I Finland går alla fram och lägger blommor på kistan. På blommorna finns banderoller med en vers som man ska läsa upp. Alla som köpt blommor går upp i turordning och läser från banderollen.
Sedan hämtade vi våra blommor igen.



Det var dags att bära ut kistan till bilen.



Dom som bar kistan var Leilas tre bröder - mina morbröder, hennes man och hennes två svärsöner.



Och så åkte vi till kyrkogården.







Efter att kistan sänkts ner i jorden är traditionen i vissa delar av Finland att man täcker den själv.





Sedan täckte man graven med granris







Över granriset la vi alla blommorna





Vila i frid moster.


Kommentarer
Postat av: Chris

Fint och värdigt. Lite personligare begravning än vad som brukligt är hemma i Svedala. Hälsa dina fina släktingar från mig.



Love Always, Chris.

2009-12-27 @ 20:41:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback