Later...

...på natten

Var på bio med kära maken och så Wolvorine filmen. Jag e trött så jag orkar inte kolla vad den heter på riktigt men jag hoppas ni fattar vilken film jag menar.
Den var bra.

 Gina Tricots reklam har väckt stor uppståndelse.

Jag har aldrig riktigt haft någon åsikt eller brytt mej dom där modellerna.

Nu känns det lite mer nära när man känner den som designat plaggen.
Varför väcker det så starka reaktioner?

Jag pekade ut reklamen för min kära man. Genast reagerade han med att bli generad över att titta på dom, iallafall framför mej.
Jag är väl kanske ovanlig? Och det poängterade han också: Du e inte som alla andra... du verkligen uppmuntrar en till att titta på andra tjejer.
Men jag inser att det väcker starka reaktioner. Man får inte titta på andra tjejer! Det verkar vara en oskriven lag...
Jag tycker modellen är råsnygg och jag störs verkligen inte av att Chris tittar på hennes kropp.
Det finns jättemånga snygga tjejer överallt, men det e ju mej han väljer att komma hem och kramas med. :)
Dessutom har jag själv en snygg kropp och den gillar han att titta på med... ;)



Så vad handlar hela grejen om?
Handlar det om att tjejer tror att om ens kille fick chansen så skulle han dra iväg med hon på reklamenpelaren och att han e tillsammans med henne bara för att han inte kan få en sån som hon på reklamen?

Eller handlar det om att hon inte har kläder på sej? Inte ett knyst har sagts när hon haft på sej kläder som hon visat upp för Gina Tricot. Hon har ju varit deras modell i flera år.
Nu är det plötslgt sjukt ideal?
Vad ska man ha för ideal?
Jag tycker inte hon ser anorektiosk ut, jag tycker hon ser helt normal ut.
Skitsnygg.



Blev det hotfullt när hon tog av sej kläderna?
För visst.. innan har jag också bara sett henne som en vanlig tjej - Gina Tricots modell som dansar till låten kiss me kiss me och jag blev verkligen förvånad över att hon hade sån snygg kropp under kläderna. :)
Plötsligt var hon inte så himla vanlig längre...

Vad har ni för åsikt?


Oops. I have a bikini on...


Kommentarer
Postat av: heidi

en anledning till att folk blir arga är ju att det faktiskt finns en väldigt stor grupp tjejer som svälter sig/spyr för att se ut som hon på affischen. och vet du, hon är inte alls "normal", gå till badhuset och titta - där hittar du de normala. visst är hon skitsnygg, det är inte det det handlar om, det handlar väl mer om självkänsla, som du också snuddar vid i ditt inlägg. om man har bra självkänsla så tänker man som du och jag, äh vadå, skitsamma, jag är bra som jag är, men som du sa, du är inte som alla andra, och inte jag heller. tjejer uppfostras oftast inte till att ha bra självkänsla, helst ska man pleasa, vara lagom, snäll och passa in i sin omgivning. jag tror att de där reaktionerna mot reklampelarna är en reaktion mot både det och utseendeidealet. jag tror att det finns väldigt många tjejer som känner att de inte passar in, och inte orkar bry sig om att vara som idealet säger att de ska vara - och att de sen får jävligt mycket skit för att de sticker ut. jag tror att det föder en ilska. vad man sen gör med ilskan är olika - en del sprayar iallafall slagord.

Postat av: Cecilia

Det är väl så här anser jag, att de flesta ser inte ut som kvinnan i reklamen. Reklam påverkar människor omedvetet och kvinnor matas hela tiden med att vara smala och snygga. Jag tolkar det som att de som skrivit på reklamskyltarna vill uppmärksamma detta och visa att det borde finnas utrymme för fler sorters kroppar i reklamsammanhang. Jag ser inte ut som kvinnan i fråga ( och inte som du heller ;) ) men är nöjd med mig själv ändå. Min man får titta på andra kvinnor, men han ska visa mig och andra kvinnor respekt när detta sker. Kanske det är dåligt självförtroende eller dåliga erfarenheter som gör det svårt för vissa när deras män tittar på andra kvinnor, det är svårt att veta. Jag tycker också att hon ser normal ut, men det finns andra kroppstyper som också är normala som inte kommer fram i reklam och det är väl lite synd tycker jag.



Du får ha en bra helg gumman, kram / C.

2009-05-29 @ 09:35:54
Postat av: OMG

Haha vilken katt han är din make:D. Varenda karl glor på dom där bilderna, medvetet eller omedvetet. Ligger bara i vår natur. Så "pukeman" försöker bara vara en god make och inte titta när du ser på:). Sedan undrar man ju hur spraybarnen vill att bikinibilder skall se ut? Tycker inte hon är vare sig uppseendeväckande snygg eller fasligt onaturlig kropp även om jag hellre vill ha mer kött på kroppen än så(det skall vara något att ta i).

2009-06-04 @ 14:21:30
Postat av: Linnéa

fin blogg du har! :)

2009-06-04 @ 14:28:50
URL: http://typlinnea.blogg.se/
Postat av: fia

Är det inte sjukt dåligt att det knappt finns någon hjälp att få för barn om man mår dåligt? läs min blogg och öppna ögonen du också! kram! :)

2009-06-04 @ 14:53:48
URL: http://haveheart.blogg.se/
Postat av: nattis

hon är verkligen inte anorektisk, en normalviktig tjej som råkar se bra ut..förstår inte varför människor är hatiska mot snygga personer...En snygg tjej säljer, det väll alla. Och det är inte kvinnoförtryck eller nåt. Det är ju power att väcka så mkt kännslor hos både kvinnor o män!

2009-06-11 @ 18:00:19
Postat av: sofia

om det är power att väcka känslor hos kvinnor och män kan man ju bara gå ut på stan och kasta bajs på någon på stan och få 300% mer känslor än reklambruden och sen säga att det är power...



hela dealen att alla här bara prata om modellens utseende, om det är bra/dåligt om hon är för smal/tjock eller för snygg/ful och inte om kläderna hon har på sig, säger väl allt. det är inte kläderna man ser eller lägger märke till, det är hennes kropp. och det är väl inte den som är till salu?



om du är osäker på varför folk stör sig på reklam så gör en snabb jämförelse mellan kvinnor och män i reklamen, vilka säljer kläder och vilka säljer ett ideal?

2009-06-13 @ 12:21:39
URL: http://www.cupcakecarny.blogspot.com/
Postat av: emma

Vill du vara med i veckans blogg? Anmäl dej här: http://askerkling.blogg.se/2009/june/en-till-veckans-blogg.html#comment

Som pris blir du länkad i en hel månad!:D

2009-06-13 @ 12:29:47
URL: http://askerkling.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback