Sparrissoppa

Gjorde Per Morbergs sparrissoppa.
Den var okej men jag tyckte att den smakade lite för mycket lök.
Men jag gillar ju inte lök... Eskil älskade den och Chris med. :)

Antal portioner: 6
Färdigt på: 25 min

Ingredienser:
500 g grön sparris
5 st schalottenlökar
5 dl vispgrädde
5 dl kycklingbuljong
1 dl vittvin
salt
peppar

Gör så här:
Skala sparrisen och skär upp i 1 centimeter långa bitar. Lämna gärna topparna oskurna. Koka upp lättsaltat vatten i en kastrull och koka sparrisbitarna och topparna i 2-3 minuter. Häll sedan bort vattnet.
Skala och hacka löken och fräs lätt i en kastrull. Häll över vinet och buljongen samt grädden och koka upp.
Lägg sedan sparrisen i gräddsåsen (utom knopparna som skall vara garnityr). Låt koka i 10 minuter och kör sedan i mixer.
Smaka av med salt och peppar. Servera i soppskålar med sparrisknopparna som garnityr.

Till efterrätt gjorde jag först en sats med pannkakssmet som inte gick att steka, det var som gröt! :-S
Det var bara att göra om... Tog en himla massa tid! Har stått vid spisen i flera timmar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback