Våga och våga...

På sista tiden när jag läst mina favoritbloggar så har det handlat om att VÅGA.
Våga tacka ja till jobb som du kanske inte tror du kan göra - du lär dej på vägen, våga tatuera dej - om det är det du vill och sitt inte och fundera i fem år på vad du ska göra utan gör det bara, våga öppna eget, våga hoppa...
När du gör saker du är rädd för utvecklas du. När du ser att du klarade av det du var rädd för så ökar din självkänsla och om du inte klarade av det så ökar din självkänsla ändå för du vågade - trots att du var rädd.


bild Google

Jag är glad att jag vågade prova att ha egen firma. Jag har utvecklats enormt och växt som människa.
Nu vet jag vad det innebär att ha en firma och förstår vilket enormt jobb det är.
Den som vill vara hemma mer och jobba mindre ska inte ha en egen firma. I alla fall inte om man vill tjäna pengar. I alla fall inte om man behöver två inkomster för att överleva.

Men om du vågar så måste du också våga säga nej.
Våga lyssna på dej själv och din inre röst. Vad säger den dej?
I det företaget som jag hade så fanns det så många människor runt om kring som säkert i sin välmening ville ens bästa och peppa en att klara det. Och till slut slutar man lyssna på sin egna röst.
Vad känner jag? Vad vill jag? Klarar jag detta? Vill jag detta?
Ofta fick jag höra att man skulle lyssna på dom som satt i samma båt för dom var de enda som visste hur det var och hade gått igenom det själv. Man skulle ta råd från dom som man ville byta plats med.
Men just det kan vara vanskligt, för ingen sitter i samma båt egentligen.
Vad vet någon annan om min situation? Vad vet någon annan om min ekonomi? Mitt hem, mitt liv?
Vi må ha samma jobb men för övrigt ser allas liv olika ut.
Lyssna på dej själv istället och ta råd från dej själv. Du har en egen båt och alla andra har sin.
Du måste ta rodret och styra din båt precis dit DU vill att din båt ska åka.
Svaren har du inom dej!


bild Google

I tystnaden hittar du din egna röst.
När det inte längre känns bra, när du börjar känna dej förvirrad och försöker hitta svar så bör du stänga av din telefon, din tv, din dator och ljuden omkring dej.
Om du brukar meditera för att slappna av så gör det, eller ta ett bad eller gå ut i skogen och sätt dej på en sten. Ta en paus från alla som ska ge dej alla svaren och lyssna på det ditt inre säger dej.

Våga också ge dej tid.
Det kanske inte räcker med en promenad. Du kanske måste stänga av din telefon i en vecka? Eller två? Eller kanske i en månad...?
Stressen är en otäck typ som viskar i ditt öra att du inte får slappna av, att du inte ska tänka och att du ska öka ditt tempo.


bild Google

Men vet du? Du får visst. Du får VISST slappna av och du behöver inte svara i telefon och prata med nån på precis så länge som du själv bestämmer.
Den som inte förstår att du måste få ta igen dig och blir sur för att du inte svarar är mer din fiende och inte din vän och då behöver du inte den personen i ditt liv.
Vänner är dom som står kvar i stormen men också när stormen är över.
En riktig vän väntar på dej i flera år och när du sedan är redo att träffas så är det som ni träffades igår.

Så nu är det dags för dej att sprnga väg och våga säga ja.
Och för någon annan är det dags att springa iväg och säga nej.

Våg och våga...

Våga vara DU.


bild Google


Kommentarer
Postat av: Therese

Tänkvärda ord.



Och tack för tipset med stenen, kanske anammar det på en annan plats i trädgården :) man skulle nog bli lite glad varje gång man såg texten "stenhård" haha


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback