LCHF är inte farligt - igen

Det är inte farligt för hälsan och inte för dina blodkärl heller.

Se länk här:
http://www.mfgruppen.se/sidor/vad-ar-lchf.aspx

Klicka gärna på länkarna som jag hänvisade till långt nere på mitt förra inlägg.

Men jag kan upprepa mej:
Om kosten innehåller mycket lite kolhydrater (man äter LCHF-kost) behöver kroppen gå över till att använda det lagrade kroppsfettet istället. Kroppen ställer om sig från kolhydratdrift till fettdrift.
Med andra ord: det lagras inget fett i dina blodkärl för din kropp ställer om sig från kolhydratdrift till fettdrift. Den bränner bort all överskottsfett så det finns inget kvar att lagras varken i blodkärl eller som en korv på din mage.

Eftersom du inte äter kolhydrater så blir effekten detta.
Men äter du kolhydrater + fet mat så lär det lagras i dina blodkärl.
Man får helt enkelt välja.


Kommentarer
Postat av: Cecilia

Vetenskapligt stöd

"Det saknas vetenskapligt underlag för att bedöma de långsiktiga effekterna av extrem lågkolhydratkost när det gäller vikt, blodtryck, blodfetter, långtidsblodsocker samt risk för och dödlighet i hjärt-kärlsjukdom".

Källa: Socialstyrelsen. Kost vid diabetes - en vägledning till hälso-och sjukvården

http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/18471/2011-11-7.pdf

2012-10-09 @ 18:12:32
Postat av: Katti

Okej men det var en hänvisning till kost för folk med diabetes. Om jag hade haft en sjukdom hade jag också frågat en läkare om råd angående min mat.
Många läkare är emot LCHF. Andra läkare har varit det men vänt och tycker nu annat.
Socialstyrelsen rekommenderade för övrigt triangelmodellen med start på åttiotalet och sedan folk börjat äta efter den har fetma, hjärt och kärlsjukdomar ökat med 30%


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback