E du inte riktigt klok?

Klok ja... Ibland funderar jag över det ordet.
Vad betyder det egentilgen?
 
Är man klok om man kan rabbla massa fakta? Eller är inte det att man har ett gott minne?
Vissa människor som läst mycket upplever jag som kloka eftersom de genom allt de lärt sej utvecklats och växt som människor, ändrat åsikter och lärt sej använda faktan som de memorerat.
Men andra personer jag mött som varit väldigt pålästa verkar kalla, osympatiska och hårda. Det finns ingen önskan att lyssna till andra utan är mest intresserade av att höra sin egna röst och få fram sin egna vilja.
En sådan människa är i mina ögon inte det minsta klok. Då funderar jag starkt på detta med utbildning.
 
Så hur blir man då klok?
 
Kommer klokhet med åren?
Många äldre människor som jag mött och anser kloka verkar ha funnit ro i sig själv och kan vila med sina kunskaper. Dom behöver inte hävda sej hela tiden.
Jag tror att jag upplever tålamod som klokhet. Att kunna vänta.
Vänta in alla andra. Att försiktigt ta sej fram, lägga små frön av vishet hos andra och sedan backa för att se det gro.
Att inte stångas om allt, utan välja sina strider och släppa fram andra.
 
Att kunna insperera och få med sej andra i det man brinner för istället för att styra och ställa är också en konst som kräver stor vishet.
När man får med andra på sitt tåg så kan man skapa ännu mer och ännu större.
I en miljö som är tillåtande mot alla blommar insperation och kreativitet.
 
Vad tycker du är att vara klok? Är du klok?
Kan man vara klok ibland och mindre klok andra gånger? Eller är man alltid, hela tiden antingen klok eller dum?
 
Ibland när jag är i harmoni känner jag mej väldigt klok.
Men andra gånger när harmonin saknas och jag befinner mej någonstans med människor som hindrar mej och jag känner mej låst eller om jag känner mej orättvist behandlad och blir behandlad med arrogans så upplever jag mej själv väldigt oklok.
Då kan jag säga ogenomtänkta saker och tålamodet tryter verkligen.
Där i dom stunderna skulle jag önska att jag var mer klok och tålmodig, men jag kan inte bättre.
 Jag kanske borde läsa dom rätta böckerna och kurserna för att komma dit...
För jag har ju läst väldigt många böcker om psykologi och utveckling men det finns inga fina papper på det så det kanske inte kan räknas...
 
Kommer klokheten till mej då om jag får betyg på att jag läst i flera år?
Eller kan klokhet vara att man kan omvandla kunskap till någonting som underlättar ditt liv?
 
Svårt. Men ge mej lite mer av det gärna tack!

Kommentarer
Postat av: Cecilia

Jag tror visst att det är bra att studera och skaffa sig kunskap i ett ämne. Jag känner att mina utbildningar gör att jag blir bättre på mitt jobb men om det är samma sak som att vara klok, nej kanske inte. Du är ju klok, och om du skulle vidareutbilda dig så skulle varje människa som du möter vara lycklig att just du kom i deras väg.

2012-09-03 @ 20:32:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback