Mina pannbiffar

Kramperna jag hade i mage berodde antagligen på sojamjölet jag hade i dom.
Pratade med en kollega på jobbet och hon berättade att om man är nötallergisk (vilket jag är) kan man också vara allergisk mot soja.
Googlade på detta och vad det står om sojabönan kan ni läsa nedan.
Men det står att bönan är en baljväxt och det är jag inte allergisk mot...
Tål ärtor och jordnötter men inga andra nötter.

Åt i alla fall av mina biffar med sojamjöl vid två tillfällen och efter en stund vid båda tillfällena så kom kramperna.
Kommer inte använda sojamjöl igen!


Sojabönan är en baljväxt (ärtväxt) och närbesläktad med ärter, jordnötter, bönor och linser. Sojaallergi har blivit allt vanligare i takt med den ökande användningen av soja som proteinberikning i diverse matvaror. Överkänslighet för någon av ärtväxtfamiljens bönor innebär oftast att det är stor risk att även reagera mot de övriga. Soja används som ersättning för kött i vegetariska rätter och förekommer som proteinberikning i många sammansatta födoämnen som korvar, matbröd och kakor.

Symtomen är desamma som för övriga starka födoämnesallergen, i varierande grad beroende på allergins svårighetsgrad. Allt från nässelutslag, eksem, mag-tarmbesvär och andningssvårigheter till snabbt inträdande allergisk chock, medvetandeförlust och död kan uppstå vid förtäring av födoämnen innehållande soja- eller jordnötsprotein.

Bild Google


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback